Like it or not, i en ständigt uppkopplad värld måste du som företagare verka och synas där dina kunder och konkurrenter är. Smart marknadsföring handlar inte enbart om att fylla ditt varumärke med mening eller att ta fram en “snygg logga”, tvärtom – planerade brandinginsatser ökar din försäljning och bygger förtroende.

Driver du eget? Grattis! Då har du redan tagit ett kliv i yrkeslivet som nästan hälften av svenskarna drömmer att göra. Som företagare har du många roller att axla – att driva försäljning och skapa ett fungerande kassaflöde bör dock vara ditt viktigaste uppdrag. Läs gärna vidare – idag ska vi nämligen kika vidare på hur dina “mjuka” värden, marknadsföring och rätt produktprofilering, bidrar till siffran på sista raden. Säkerställ först att dina tjänster eller produkter syns externt som önskat. Är du helt ny som företagare kan du till exempel beställa massor av smarta och roliga profilprodukter på brandnewprofile.com, där du självklart kompletterar pennorna och muggarna med snygga och professionellt utformade visitkort också. Behöver du visuell inspiration? Spana gärna in hur Sveriges mest rekommenderade varumärken jobbat med sin företagsprofilering.

“What’s in it for me?”

Historien om varför du ska bry dig och vad du kan få ut av ett högt anseende som företag kan göras lång eller kort. Vi går direkt på kortversionen: antingen ser du till att själv berätta om ditt varumärke och er unika historia – eller så får du kallt räkna med att någon vilt främmande person kommer att ta sig den rätten online. Frågan många ställer sig är just den rörande egenvinning, “Whats in it for me?” så antingen är det du eller någon annan som ställer den frågan. Säkerställ att DU kontrollerar den externa bilden av företaget så kan du även i fortsättningen fokusera på det du gör bäst och slipper släcka PR-bränder.

Mer om branding och marknadsföring

Framgångsgurun Brian Tracy delar regelbundet med sig av knep och tips om marknadsföring. Tracy brukar dela in branding- och marknadsföring i åtta olika “lagar” som bland annat inkluderar ledarskap, visibilitet och uthållighet. Mer varumärkesinspiration hittar du också hos kända namn som Blondinbella, Petter Stordalen, IKEA, Google och serieentreprenören Elon Musk, för att nämna några.