Det är inte lätt att hitta sin plats i marknadsföringen som företagare. Ofta går det åt en hel del pengar utan att man har en idé om hur och vart dessa pengar hamnat. Det väsentliga som behövs för att man ska kunna känna att ens satsningar har blivit bra är att man får se resultat. Resultat kan man se när det direkt kopplas till kampanjen som ni precis kört. Det kallas att få in kunder i ”pipen” och syftar till att varma kunder som är redo att handla kommer in. Dessa kunder är ofta mätbara så ett resultat bör urskiljas.

Många företagare har kastat sig in i marknadsföringens nät helt utan några som helst förkunskaper eller strategier. Det som ofta händer då är att man skjuter ut en massa rabattkoder, kampanjer och speciella erbjudanden utan någon som helst eftertanke.

Sätt upp en strategi och finn era kunder

Som företagare så är det en bra idé att direkt kolla upp era kunder finns. Det är ingen idé att gå ut på en galen kundjakt och komma hem tomhänt. Det bästa är helt enkelt att sätta sig ner och utvärdera dagens kunder, företagets behov och status samt företagets ekonomi. Tänk en extra gång på att kunder inte är allt för förtjusta i att bli lurade in i ett köp:

I dagens marknadsförings-lag finns inget som begränsar ljud, ljus och doftmarknads­föring, i stället handlar lagen om att reklam inte får vara vilseledande när det gäller till exempel produktens pris eller effekter. Jan Bertoft har inga förhoppningar om att lagstiftningen skulle kunna omformuleras för att skydda kunden mot ”osynlig” marknadsföring.

Satsa istället på något så enkelt och billigt som produktkläder från http://www.produktsajten.se. Det bästa med att ha flera produkter ute som har ert företagsnamn på är att man lättare kommer ihåg den. Ett exempel på en sådan marknadsföring är monsterbilarna som syntes runt om i Sverige. Det var Hummers och militärlastbilar med dryckens logo och namn, innan någon ens sett produkten i butik, de flesta undrade vad det handlade om. Att det var en sportdryck kunde vara lite otippat för de flesta. Satsa på forum där ni syns som företag och får önskvärd reaktion.